Verslag van de Algemene Ledenvergadering 2018

Beste leden,
Alhier een neerschrijven van de ALV van afgelopen donderdag

Als eerste puntje werd op de terrastafel geworpen om buiten te vergaderen, vanwege het stralend goede weer, dit voorstel werd dan ook unaniem goedgekeurd.
Vervolgens ontving onze voorzitter de lidgelden van zij die contant wensten te betalen. Aan de afwezigen: je kan nog overschrijven tot en met 31 juli ’18. De correcte rekeningnummer wordt eerstdaags meegedeeld.
Vervolgens uitte onze voorzitter een welkomstwoordje, en werd de vergadering officieel geopend.
Als eerste werd meegedeeld dat we de vergadering zo vroeg houden dat we echt starten met de competitie op 6 september. Door zo vroeg te starten hopen we dan ook eerder te kunnen stoppen en de vrijgekomen tijd op te vullen met een soort van toernooi, dat wordt dan nog tijdig meegedeeld. We starten de competitie ook weer in twee groepen, afhankelijk van het aantal ingeschreven leden.
Vervolgens werden de twee kampioenen gehuldigd. Fred heeft dit seizoen zeer goed gespeeld en mag zich tot kampioen der kampioenen kronen. Ad mag zich de kneuzenkoning noemen. Beide heren ontvangen een kunstwerk van onze artist in residence Bob Roes zodra hij terug is van een welverdiende vakantie in La Douce France, zoals die andere bekende schilder.
Ook werd onze webmaster gehuldigd die de fantastische blog draaiende houdt. De handjes werden dan ook op elkaar gezet voor de afwezige Marc Ooms, die de blauwe lucht boven Zeeland aan het bestuderen was, maar heeft laten weten dat hij voor dit gebaar zeer erkentelijk is.

de blauwe lucht boven Zeeland

Nadien werd er een nieuw bestuur verkozen. De huidige leden namen allemaal ontslag waardoor de functies compleet open kwamen te liggen. Als eerste nam Marc ontslag als voorzitter, even leek het erop of Jef Devocht aanstalten maakte om zich kandidaat te stellen, maar hij bleek gewoon zijn klak goed te zetten waardoor Marc toch weer gewoon aanbleef als voorzitter.
Ook ondergetekende gaf zijn post als secretaris op, maar niemand voelde zich geroepen om deze zware taak op zich te nemen waardoor ondergetekende nu toch weer dit verslag aan het typen is.
Onze penningmeester ad interim stelde zich hierbij officieel kandidaat als penningmeester waardoor Stijn nu door het voltallige ledenaantal verkozen is tot penningmeester.
Bob bleek afwezig, en de afwezigen hebben per definitie ongelijk dus ook hij blijft aan als materiaalmeester.
En ook onze toernooileider kon geen opvolger bekoren waardoor het bestuur aanblijft in zijn huidige vorm, we zullen maar denken dat onze leden tevreden zijn met de huidige paljassen die de beslissingen nemen, of misschien gewoon “Never change a winning team”.
Vervolgens werd op het materiaal gehamerd, sorry, er werd gehamerd op het feit dat wij allen verantwoordelijk zijn voor het behoud van het materiaal.

Het verlangen eens stevig op de stukken te hameren is de meeste schakers niet onbekend.

Gewoon een beetje respect voor het materiaal van de club is wel op zijn plaats. Gebruik de borden dus niet als onderzetter en wind de klokken niet te hard op. Drie draaitjes is meer dan voldoende om de mechanische klokken een partij lang te laten tikken. Ook dienen deze gewoon af te lopen als zij in de kast worden gezet, dus niet op pauze zetten of zo. Enkel de digitale klokken moeten wel uitgeschakeld worden teneinde de levensduur van hun batterijen te optimaliseren.
Vervolgens werd er een rondvraag gehouden bij de leden die iets op hun lever hadden en dit op tafel wilden gooien. Fred wilde overschakelen naar de nieuwe FIDE regels waarbij je 30sec. per zet bij krijgt. Hier zijn dus wel nieuwe klokken voor nodig, maar deze zullen dus over een langere tijd maar aangeschaft kunnen worden. Voorlopig houden we dus nog even vast aan ons oude speeltempo.
Jef W. vroeg achter het financiële verslag van de club. De afwezigheid van de aftredende penningmeester zorgt ervoor dat we het erop houden dat de club gezond is. De clubdokter kan dit beamen.
Nieuw lid Ives Demont stelt zich voor als zijnde nieuw lid.

Yves Demont in 2007

En dan kwam Jef W. vragen achter de schaakbarbecue. Bij gebrek aan zowat alles wordt deze afgeschaft (locatie, helpende handen, animo,… )
Dan wordt er nog eens kort vermeld dat indien de competitie wat vroeger stopt we een soort van tussentoernooi kunnen organiseren.
Onze huidige penningmeester vraagt vervolgens ook om de partijen echt te spelen. Hij heeft liever dat er geen forfait meer gegeven wordt, echt spelen voor de punten geeft zo veel meer eer.
En dan mag PvdA eindelijk het woord nemen, gelukkig neemt hij het woord noteren niet in de mond, wel heeft hij het over de benaming van de term kneusjes. Enkele leden hadden al laten weten deze term wat denigrerend klonk, Peter vond echter dat deze term niet denigrerend genoeg was. Ook stelde hij voor dat zij die zich bij de bovenste helft van de kampioenen mochten scharen een embleem van de SuperSchakers mochten dragen. Onder algemeen gelach houden we het dan toch maar op kampioenen en kneusjes. Luc noemt ook nog even de volgorde in beide kampen op, voor de goede orde.
Onze gastheer Paul trakteerde nog een rondje en dan was het tijd voor de jaarlijkse simultaan der kampioenen. Wegens weinig animo vanwege het warme weer om binnen te gaan spelen, wordt besloten om gewoon de twee kampioenen tegenover elkaar te zetten. Vooraleer het bord op de tafel tussen Fred en Ad wordt geplaatst, laat onze voorzitter nog eens goed zien hoe een schaakbord proper gemaakt wordt volgens de regels van de kunst. Onder luid gejoel van de aanwezigen wordt het hout heen en weer geschoven. Beide heren laten zien waarom ze kampioen in hun klasse geworden zijn. Tegen het einde toe laat Ad de kans op winst liggen waardoor ze uiteindelijk, heel eerlijk, de puntjes verdelen.

De twee kampioenen spelen de laatste partij van het seizoen

De voorzitter laat duidelijk merken wat hij van Ads zet vindt.

Dan werd er nog gelachen, gedronken en een heel klein beetje geschaakt tot in de vroege uurtjes.

Nog even laten weten dat vanaf nu de schaaklustigen welkom zijn in café Ranonkel, dit gedurende de zomerperiode, 6 september starten we dan weer naar aloude gewoonte in Café Sint Pieter.

Tot schaaks,
Uw aanblijvende secretaris,
Dries

Geplaatst in Clubavonden, Evenementen.